באיזה שלב אתם נמצאים?

אבחון

21 בינואר 2015

אבחון

הקשיים לא התחילו עכשיו כמובן, חוסר היכולת להתרכז לאורך זמן, חוסר המנוחה, השכחנות, הפיזור, הקופצנות – הם היו שם תמיד, מאז שאתם זוכרים את עצמכם.

יש סיבות שונות לכך שלא אובחנתם עד היום. אנחנו מנחשים שהסיבה העיקרית היא חוסר המודעות לבעיה, בשנים בהן הייתם ילדים. אולי התבונה והיצירתיות שלכם העבירו אתכם בשלום את בחינות הבגרות, או שאולי למדתם לחיות עם סטיגמה של מפריען. אבל האמת היא שאתם מותשים. נכון שעם השנים פיתחתם טקטיקות שיעזרו לכם לעקוף את הקשיים, אבל הן צורכות מכם אנרגיה והיא הולכת ופוחתת. תהא הסיבה אשר תהא, אתם מחליטים לגשת לאבחון.

קודם כל דעו, אתם עושים עבור עצמכם דבר חשוב, אפילו חיוני. אבחון מדויק וטיפול נכון שיגיע בעקבותיו, עשויים להקל עליכם באופן משמעותי את ההתנהלות בצבא, באוניברסיטה, בעבודה ומול בן/ בת הזוג.

הנה קצת מידע על תהליך האבחון, שיעזור לכם להגיע יותר מוכנים ופחות חוששים:

האבחון הקליני שונה מעט מזה של הילדים, משתי סיבות עיקריות:

האחת, ההיסטוריה המפורטת שנדרשת מהמאובחן עלולה להיות חסרה, בגלל הזמן שעבר מאז ילדותו ובגלל האפשרות שהוריו, שזוכרים טוב ממנו, כבר אינם בין החיים. בגלל סיבה זו הוחלט ב-DSM-5 שיצא לאחרונה, לשנות את הדרישות כלפי מבוגרים ולהעלות את הגיל הנדרש לדווח על תסמינים לגיל 12 (במקום גיל 7 או מוקדם יותר). בנוסף לכך, בעוד שאצל ילדים נדרש לפחות זיהוי של 6 סימנים מתוך 9 בתסמיני הקשב ו/או היפראקטיביות ואימפולסיביות, כיום מבקשים ממבוגרים זיהוי של 5 סימנים מתוך 9 בתסמיני הקשב ו/או היפראקטיביות ואימפולסיביות.

הסיבה השנייה היא מנגנוני ההסתגלות והעקיפה של הלקות שהמאובחן הבוגר כבר סיגל לעצמו. מסיבה זו יש להתאים את השאלות בראיון למצב הזה. אבחון צעירים-בוגרים חייב לקחת בחשבון את שתי הנקודות הללו ולהתייחס באופן מיוחד לתחלואה נלווית – מתוך מחשבה שחיים ארוכים עם הפרעת קשב (ADHD) לא מאובחנת, עלולה להוסיף מטען כבד של דימוי עצמי נמוך, דכאון ואף חרדה.

כמו אצל ילדים, גם תהליך האבחון שלכם ייעשה בידי רופא מומחה: נוירולוג או פסיכיאטר. את ההפניה אליהם תקבלו מרופא המשפחה שלכם. תוכלו לבחור אם לעבור את האבחון במכון (בדרך כלל פרטי, כשקופת החולים שלכם תחזיר לכם אחוז מסוים מהעלות), או אצל רופא פרטי או של הקופה. יש רופאים מומחים שהם מאבחנים מעולים גם בקופות החולים, אז אל תהססו לבחור בדרך הזאת.

הפגישה עם הרופא אמורה להמשך 45-60 דקות, והיא צריכה לכלול:

  1. תיאור מפורט של ההיסטוריה שלך – לימודית / אקדמית, תעסוקתית, חברתית וזוגית.
    מה, למעשה, הביא אותך לאבחון? מהם הסימנים שגורמים לך לחשוד שיש לך הפרעת קשב?
  2. הערכה מלאה על-פי הקריטריונים של המדריך העדכני של ה- DSM.
  3. הערכה של הפרעות אפשריות אחרות – כאמור, הפרעת קשב (ADHD) שאינה מאובחנת, היא קרקע פורייה להפרעות נלוות כגון דיכאון או חרדה. אלה רק שתי דוגמאות. הרופא יאתר ויבודד אותן ויחליט אם הן זקוקות לטיפול בפני עצמן.
  4. בדיקה קלינית מפורטת – שאלוני אבחון מותאמים למבוגרים, שימולאו על ידך וגם ע"י צד שלישי (במידת הצורך).

כלים אבחוניים נוספים :

במידת הצורך ימליץ הרופא המאבחן על השלמת האבחון בכלים נוספים (כמו לגבי ילדים) – מבחנים פסיכולוגיים, הערכה קוגניטיבית, הערכה פסיכיאטרית, הערכת כישורי למידה וכדומה. הרופא עשוי להפנות אתכם למבחן ממוחשב  מסוג CPT (כמו  TOVA, MOXO,BRC).

ביצוע המבדקים דרך הקופה אינם דבר יקר, אך זכרו שהמבחן הממוחשב הוא רק בדיקת-עזר ולא מהווה תחליף לאבחון. תפקידו בעיקר, לסייע לרופא המטפל להתאים לכם את המינון האופטימלי של התרופה שתירשם לכם. מומלץ לעשות את המבדק פעמיים, פעם אחת בלי תרופה ופעם שנייה עם תרופה. תתעקשו על זה.
כדי לפרש את תוצאות המבחן הממוחשב עליכם לשוב לרופא המאבחן. בשלב הזה ולאחר שיש בידיו את כל הנתונים, הוא יחליט אם להמשיך לטיפול תרופתי ובאילו מינונים. בהנחה שיש לכם הפרעת קשב (ADHD) – התרופה הנכונה במינון הנכון עשויה לשפר את איכות חייכם לאין שיעור.

כמה טיפים:

  • עליכם לוודא שהרופא שמבצע את האבחון, אכן מורשה לביצוע אבחון להפרעת קשב (ADHD).
  • תמיד בדקו מיהו הרופא המאבחן (לא כל ד"ר הוא רופא), מה תחום התמחותו, כמה ניסיון יש לו בתחום, חפשו עליו מידע וקבלו עליו המלצות.
  • מיהם הרופאים שמבצעים אבחון של הפרעת קשב? – רק השלושה שברשימה הבאה:
    פסיכיאטר שמתמחה במבוגרים.
    2. נוירולוג שמתמחה במבוגרים ורכש ניסיון בטיפול בהפרעות קשב (ADHD).
  • אם אתם מעוניינים לקבל החזר מקופת החולים – וודאו שיש למכון או לרופא שבחרתם הסכם עם קופת החולים בה אתם מבוטחים.
  • העמותה ממליצה לכם לפנות למקום שבו תבצעו את כל שלבי האבחון הנדרשים על ידי משרד הבריאות. חשוב שהרופא שמטפל בכם ילווה אתכם לאורך כל שלבי האבחון. אם הרופא המטפל מפנה אתכם לביצוע הבדיקה הממוחשבת במקום אחר, חשוב שבסופו של דבר רק הוא יהיה זה שירכז את כל התהליך ויפקח עליו.
  • זכרו שהאבחון אורך מספר מפגשים וכל מפגש שכזה אורך זמן. כך שאם מקום מסוים מציע לכם אבחון תוך רבע שעה – כנראה שלא מדובר במקום רציני.
  • כפי שנכתב קודם, חשוב לוודא מראש שהרופא שבחרתם ילווה אתכם בשלב הטיפול. מציאת התרופה הנכונה עבורכם היא תהליך שלעיתים לוקח זמן, וחשוב לוודא שהרופא שמטפל בכם ילווה אתכם לאורך כל התהליך.

 

שיהיה  לכם בהצלחה !!!