כולה כדור – אחריות חברתית

"את לא מבינה איזה לילה עברתי. באתי היום לבחינה אחרי שישנתי בלילה אולי שעתיים. אתמול ישבנו אני וכמה חברים ללמוד לבחינה. החבר שלי היה הרוג אז הצעתי לו שייקח כדור כמו שאני לוקח, שזה יעזור לו להתרכז ויחזיק אותו ערני. בקיצור, החברים התלהבו ועוד שניים בקשו גם. את לא מבינה איזה הספק היה לנו. ישבנו עד 1 בלילה ותקתקנו את כל החומר למבחן. אני כבר הייתי מותש והם עוד היו בשיא הערנות שלהם. בקיצור, הם עוד ישבו ודיברו וצחקו עד 6 לפנות בוקר וכל פעם התעוררתי מהרעש, ממש לא הצלחתי להירדם. רק אז נרדמנו כולנו וקמנו כבר ב-8 לצאת למבחן." כך ישב לו רועי הסטודנט הצעיר, ובלי להניד עפעף תיאר לי איך הוא מזלזל בהפרעה שלו, בהשלכות שלה ובטיפול התרופתי המדויק שהוא מקבל. רועי, כמו סטודנטים רבים אחרים, בטוחים שאם הכדור הזה עוזר להם, אין מניעה שיעזור כך גם לחברים שלהם. ההבדל היחיד הוא, שהם לא אובחנו שיש להם הפרעת קשב ומשום שכך גם לא נזקקו לשום כדור. "תאר לך שהיית חולה בסוכרת והיית זקוק לכדור שלוש פעמים ביום, שאחת מתופעות הלוואי שלו היה גורם לך לדיכוי התיאבון. האם היית גם מציע את הכדור בקלות כזו לחברים שלך ?" אמרתי לרועי "אתה מבין שכשאתה מקבל כדור מהרופא המטפל שלך, הוא מותאם אליך. לכן הוא עושה לך טוב. כשאתה מעביר לחברים שלך את הטיפול התרופתי שקיבלת, במטרה לעזור להם להתרכז בלימודים כמו שלך זה עוזר, אתה למעשה מזלזל בקושי שלך ובטיפול שקבלת."

תלמידים וסטודנטים –
כשאתם מציעים לחברים לקחת טיפול תרופתי שהותאם לכם, אתם גורמים לזלזול בתרופה עצמה. בסופו של דבר אתם גורמים לכל נושא הפרעת הקשב להיראות בצורה לא רצינית.
במשך שנים לא הייתה התייחסות רצינית לנושא הפרעת הקשב, כי כל ההתייחסות הייתה רק אל הכדור. תיקח כדור וזה יעבור, עם הכדור הכל מסתדר, כלומר גם הכדור הוא לא רציני.
במשך שנים, דברו בנשימה אחת על הפרעת קשב והכדור. נוצר רושם שאין מניעה להציע גם לאחרים להתנסות בכדור ולא הייתה רתיעה מהעובדה שזה כדור שניתן רק ע"י מרשם מרופא מומחה. יחס זה גרם לכך שכל ההתייחסות לנושא הפרעת הקשב הייתה מאוד מזלזלת.

זה הזמן לעשות שינוי –
ככל שנושא הפרעת הקשב עולה יותר ויותר למודעות של כולם, יותר ויותר גופים מכירים בקושי ומבינים בצורך בטיפול, ליווי ותמיכה באנשים עם ההפרעה. הגיע הזמן שאנחנו ניקח אחריות חברתית ונעצור את הנורמה הרווחת בעיקר בין הסטודנטים והלומדים הבוגרים, נפסיק לחלק, בקלות כזו את הטיפול שקבלנו לעצמנו מהרופא המטפל שלנו.
אנחנו צריכים לחזור ולקחת אחריות כבוגר שקיבל כדור עם מרשם מהרופא, לא נציע ולא נתן לאחרים אף לא כדור אחד לניסיון, כי זו האחריות שלנו לשמור גם על החברים שלנו.
אם יש לחבר שלך בעיה, הפנה אותו לרופא, אתה לא רופא ואין לך סמכות לאבחן או לתת טיפול תרופתי כלשהו. כל כדור שניתן עם מרשם, צריך להינתן ע"י סמכות רפואית ולא סמכות חברית, אפילו לא לניסיון.

 

אנחנו בעמותה ביחד עם ד"ר דותן קידר, פסיכיאטר מומחה למבוגרים, הצבנו לעצמנו כמטרה, לעצור את השימוש הלא אחראי והמסוכן בכדור ולהפסיק את הזלזול בכל הקשור להפרעת הקשב ולטיפול התרופתי הניתן לא פעם בהתאם.
הפרעת קשב הינה הפרעה אמתית, האבחון נעשה ע"י אנשים מוסמכים והטיפול בה הוא מקצועי. כשאני מעביר את התרופה לחבר, אני לוקח תפקיד של רופא ואני עלול לסכן את החבר שלי.

    תפריט נגישות